nedeľa 10. decembra 2017

Prečo nepotrebujem počítať kalórie

Aby som bola úprimná, niekoľko pokusov o počítanie kalórií som mala. V praxi mi to však nikdy nevydržalo viac ako 2 dni (a to milujem čísla). Prečo? Chudnutie, či udržanie si štíhlej postavy nie je len jednoduchá matematika: príjem vs. výdaj. Je to totiž viac o biológií a individualite. Do úvahy je potrebné brať mnoho faktorov ako hormóny, úroveň stresu, typ práce, ročné obdobie, vek, pohlavie, funkčnosť tráviaceho systému a veľa ďalších vecí, pretože všetko, čo sa deje v našom živote je prepojené s naším telom.

Takže ako na to? Je to tak komplikované, že jediná cesta je nájsť znovu spojenie so svojím telom a svojimi emóciami. Ak sa Vám podarí počúvať svoje telo, budete vedieť rozdiel medzi tým čo naozaj potrebuje, a tým kedy sa jedlom snažíte zaplniť nejakú dieru v duší. Jednoduché sebauvedomenie dokáže veľa. Čiže ako to vyzerá u mňa v praxi?

Viac sa sústredím na to ako jem. Konkrétne, jedlo sa u nás doma stáva príjemnou spoločnou chvíľou, kedy si sadneme k stolu, porozprávame sa, zasmejeme sa. Sústredím sa na jedlo, jem pomalšie a hlavne, vnímam kedy som príjemne nasýtená. V tomto momente prestávam jesť. (Dlho som mala vnútorný blok nechávať jedlo na tanieri - to ešte z detstva, ale teraz sa to snažím brať tak, že zvyškami robím radosť našim psom).

Ďalším dôležitým bodom je nejesť vtedy, ak nie ste hladní. Je totiž dôležité, aby telo využilo jedlo, ktoré trávi ako palivo. Ak mu však poskytneme ďalší zdroj energie, tak niečo musí uložiť na neskôr. Ja osobne s tým mávam problém najmä večer. Všetci spolu večeriame okolo 18:30, potom okúpeme a uložíme Tea. Cca o deviatej sa mi podarí si sadnúť a vyložiť nohy. Je to akurát čas, kedy už nie som plná z večere, a mávam potrebu niečo zjesť. Snažím sa to riešiť tak, že si urobím niečo dobré na pitie. Teraz to býva čaj (ak mám veľkú chuť na sladké, tak s lyžičkou medu), v lete nejaký drink (mäta, medovka, citrón, uhorka a bobuľové ovocie v rôznych kombináciách sú top).

Samozrejme, je veľmi dôležité, čo máte na tanieri. Úprimne si nemyslím, že existuje nejaká "diéta", ktorú je potrebné dodržiavať. Mne pomáha jednoduchá otázka: Jedol by toto človek, ktorý sa má naozaj rád? Alebo obdoba tejto otázky: Dala by som toto na tanier svojmu dieťaťu? Existuje mnoho diétnych smerov, (vegan, paleo, low-carb, čínska dietetika, raw, ...) ale všetci sa určite zhodneme na tom, že biely cukor, biela múka, polotovary, e-čka, farbivá a dochucovadlá do zdravého stravovania nepatria.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára